Canadian Forces Administrative Order 19-20 Homosexuality - Sexual Abnormality Investigation, Medical Examination and Disposal (CFAO 19-20)

Beginning in 1967, the Canadian Armed Forces (CAF) implemented Canadian Forces Administrative Order 19-20 Homosexuality - Sexual Abnormality Investigation, Medical Examination and Disposal (CFAO 19-20) which required anyone who suspected another servicemember of being a homosexual or having a sexual abnormality to report them to their commanding officer (CO).

The CFAO 19-20 included the following definitions for homosexuality and sexual abnormalities:

“a. homosexual” is one who has a sexual propensity for persons of one’s own sex; and 
b. “sexual abnormality” is any form of sexual behaviour not conforming with accepted moral standards or constituting an offence under the Criminal Code of Canada, e.g. voyeurism, exhibitionism, gross indecency, bestiality.”

Once an accusation was made, the CO was expected to investigate it with the help of a medical officer and, if necessary, the military police. Should the accusation prove truthful, the CO was required to call in the Special Investigations Unit and, if the medical officer recommended, “refer the subject for psychiatric examination”. 


CFAO 19-20 further outlined the requirements for how to handle the discipline of anyone found to be a homosexual. While it stated that there should be no disciplinary action taken, it did explain that COs were to consider how the “subject’s sexual propensity or behaviour could scandalize other members and bring discredit on the CF [Canadian Forces]….”  Two paragraphs later, CFAO 19-20 stated that homosexuality was grounds for immediate release from the CAF because “Service policy does not allow homosexual members… to be retained in the CF.”


While the Criminal Code of Canada was amended to partially decriminalized homosexuality in 1969 the CFAO 19-20 policy remained active in the CAF until it was officially repealed in 1992 after a successful court challenge by a previous CAF member, Michelle Douglas.



En 1967, les Forces armées canadiennes (FAC) ont mis en place l'Ordonnance administrative des Forces canadiennes (OAFC) 19-20 – Enquête, examen médical et la disposition des déviances sexuelles (OAFC 19-20 ), qui demandait à toute personne suspectant un autre militaire d'être homosexuel ou de posséder une "déviance sexuelle" de les dénoncer à leur officier commandant (OC).


L'OAFC 19-20 inclue les définitions suivantes pour l'homosexualité et les anomalies sexuelles:


“a. homosexuel” est une personne ayant un penchant sexuel pour des individus du  

même sexe; et

b. “déviance sexuelle” est toute forme de comportement sexuel qui ne se conforme  

pas aux normes morales reconnues ou constitue un crime sous le Code pénal  

du Canada, ex. le voyeurisme, l'exhibitionnisme, l'indécence, la bestialité.

 

Une fois une accusation est faite, l'OC devait enquêter avec l'aide d'un officier médical et, si nécessaire, la police militaire. Si l'accusation était véridique, l'OC devait appeler l'unité d'enquête spéciale et, si recommandé par l'officier médical, "envoyer le sujet pour un examen psychiatrique."

L'OAFC 19-20 listait également comment gérer la discipline de quiconque se trouvant être homosexuel. Bien qu'elle lise qu'aucune action disciplinaire n'est à prendre, elle expliquait que les OC devait réfléchir à comment "le penchant ou comportement sexuel du sujet pourrait scandaliser les autres militaires et décrédibilisé les FC [Forces canadiennes]..." Deux paragraphes plus loin, l'OAFC 19-20 déclarait que l'homosexualité était une raison pour sortie immédiate des FAC car "la politique de service ne permet pas aux militaires homosexuels... de rester dans les FC."

Bien que le Code pénal du Canada a été modifié pour décriminaliser en partie l'homosexualité en 1969, la politique OAFC 19-20 est restée active dans les FAC jusqu'à son abolition en 1992 après un défi juridique réussi par une ancienne militaire, Michelle Douglas.


Comments

Popular Posts